środa, 24 lutego 2010

Ciekawa tsuba: kopia Yamakichibei

Ciekawa tsuba z kawari-gata hitsu ana. Wykonana z żelaza, lekko podniesiony brzeg, powierzchnia młotkowana (tsuchime-ji), badzo delikatne promienie Amidy (Amidayasuri). Sygnowana Yamakichi. Patyna jest ciemnobrązowa - w słońcu mieni się lekko purpurowo, niewielkie naloty rdzy. Granulkowate i żeberkowate "żelazne kości" (tekkotsu) występują na brzegu (mimi). 

Najciekawsze w tej tsubie są otwory funkcyjne do kozuki i kogai (hitsu ana), mają bowiem nieregularny kształt (kawari-gata) a do tego ich brzegi zdobionę są wkładami z szarego metalu, bodajże ołowiu. Obie hitsu ana miały kiedyś wstawki z metalu kolorowego, ale te niestety nie zachowały się. Wydaje się, że sygnatura była zamieszczona na tej tsubie dopiero jakiś czas po jej wykonaniu...

Sygnatura nie jest zgodna z oryginalnymi mei, ponadto powierzchnia tsuby powinna być w stylu yakite shitate czyli jakby była nadtopiona (efekt ten osiągano jednak nie obróbką termiczną, lecz w inny, nieznany dotychczas sposób).

Po krótkiej dyskusji ustaliliśmy, że jest to dzieło powstałe w XIX w, w okresie renesansu starych stylów, a fałszywa sygnatura została na niej umieszczona później...

Jak Wam sie ta tsuba podoba? Macie na jej temat jakieś teorie?

Wymiary:
8.5 x 7.9 cm
Grubość seppa-dai: 3 mm
Grubość mimi: 4 mm

PS: zapewne zauważyliście, że przytaczam polskie odpowiedniki japońskich określeń. To w celach edukacyjnych, dla tych potencjalnych czytelników bloga, którzy nie znają naszego narzecza ;-)

 

PS: dla zainteresowanych porównaniem mojej tsuby z autentycznym Yamakichibei publikuję cztery zdjęcia, przedstawiające tsuby Yamakichibei z wczesnego Edo.  
Steve Waszakza którego uprzejmą zgodą publikuję te zdjęcia opisuje pierwszą tsubę (dwa pierwsze zdjęcia) tak:

 "This tsuba is not papered, however, so my belief that it is an early-Edo Yamakichibei is based on a lot of study of the Yamakichibei artists. The metal in this guard---its forging and its tsuchime---the subtle yakite-shitate, the type of mokko-gata, and the mei all suggest to me a Yamakichibei of the early 17th century. If you have the book Owari to Mikawa no Tanko, by Okamoto, I believe you can find a photo of a Yamakichibei tsuba with a very similar treatment of the sukashi/hitsuana elements"

Steve wykłada literaturę i retorykę na University of California w san Diego, a jako ekspert od tsub specjalizuje się w tsubako prowincji Owari, zwłaszcza Yamakichibei, Hoan, Nobuiye, Sadahiro i w klasycznych tsubach Owari, takich jak Kanayama i Ono. 


3 komentarze:

  1. Ostatnimi czasy była licytowana na japońskim yahoo.com para tsub Yamakichibei o bardzo podobnym wyglądzie , obie z motywem promieni Amidy , otwory hitsu ana jakby otoczone "perełkami" z jasnego metalu , jedna z nich była sygnowana.Niestety , sygnatura była nazbyt wyraźna , obrzeża hitsu ana wprost precyzyjnie udekorowane.
    Natomiast interesująca tsuba z atrybucją Tokubetsu Hozon jest do obejrzenia na stronie http://www.seiyudo.com/TU-08082.htm
    piękna patyna nie poddająca się naporowi rdzy , motyw promieni amidy , lekko wyniosłe obrzeże i rozmyta sygnatura , dodatkowo wycięcie ażurowe i otwory undenuki ana dopełniają obrazu tej pięknej tsuby.
    Mikołaj

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za link do pięknej tsuby. Charakterystyczne dla tsub Yamakichibei cechy to właśnie wspaniała jakość metalu, większa niż u innych szkół odporność na rdzę i piękny, purrpurowy odcień patyny. Nie łudzę się oczywiście, że moja tsuba to oryginał ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. 40 yr old Data Coordiator Aurelie Foote, hailing from Manitouwadge enjoys watching movies like Catch .44 and Pottery. Took a trip to Sacred City of Caral-Supe Inner City and Harbour and drives a Gordini Type 24S. strona domowa

    OdpowiedzUsuń