piątek, 14 stycznia 2011

Co to za kształt (kolejna zagadka)

Tym razem tsuba ko-kinko z sukashi przypominającym jako żywo uszy pewnej słynnej myszy ;-) O tsubie napiszę przy okazji, bo choć skromna, jest bardzo interesująca, ale tymczasem interesuje mnie jedynie zdobiący ją ażur, zintegrowany z otworem funkcyjnym.

Próbowałem znaleźć informacje na temat tego kształtu i jego znaczenia i mam dwie hipotezy, choć żadna z nich w pełni mnie nie zadowala:

SUHAMA - piaszczysta plaża (jest to MON)
HIRUTE - uchwyt do szuflad komody tansu

A co Wy myślicie?


4 komentarze:

  1. myśle ze pomysl ze to uchwyt od szufaldy jest trafny gdzies w necie widziałem opracowanie na ten temat:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Może to się przyda i tylko dlatego się wtrącam. Wiem mianowicie, że autor książki "Konserwacja broni białej" chętnie i całkowicie bezinteresownie odpowiada na mejle z podobnymi pytaniami. Oto jego adres: jsekowski@poczta.onet.pl. Osobiście nic nie wiem o białej broni (o broni w innych kolorach też wiem raczej niewiele).

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za wskazówkę, no i oczywiście za przeczytanie postu :-) Niestety tsuby to obszerny i specjalistyczny temat, a ich motywy zdobnicze to rzecz już z kręgu kulturoznawstwa. Myślę, że Pan Sękowski zdziwiłby się tego rodzaju zapytaniem :-) Tym niemniej bardzo mi miło, że zaintersowałaś się naszą zagadką i zasugerowałaś gdzie można uzyskać pomoc. Dziękuje i pozdrawiam
    Mariusz

    OdpowiedzUsuń
  4. Uchwyty komód tansu miały różny kształt zależnie od jakości i okresu kiedy meble te wykonywano.
    Bardziej prawdopodobna jest opcja ,że jest to mon , i tak w Heraldyce Japońskiej podobny mon jest zobrazowany na stronie 217 pod numerem 491 i nosi nazwę Maru ni suwama czyli Mielizna w kole.
    Podobny mon jest opisany w książce Gai So Shi jako suhama mon, gdzie występuje w ażurowej tsubie z okresu Muromachi wykonanej w stylu Heinajo /Kamakura .Mon ten był używany przez kilka rodów w okresie Muromachi
    Mikołaj

    OdpowiedzUsuń